fredag 27 maj 2011

Premiär!

Idag har nummer 3 kommit av tidskriften Trädgård Norr.
Den har ju funnits i många år till glädje för oss som odlar i landets norra delar, så det är ingen premiär för den tidskriften utan för mig.
För första gången i sådana sammanhang har jag skrivit en krönika som finns med i den här tidningen.
Om detta inlägg upplevs som skryt från min sida så ber jag om ursäkt nu, men jag kan inte låta bli att skriva och berätta om detta för er.


För någon månad sedan fick jag en förfrågan från Marie Olausson som ger ut den lilla tidningen om jag var intresserad att skriva en krönika i hennes tidning.
Jag svarade att jag gärna skulle göra ett försök, sedan träffades vi under vårmässan i Luleå för några veckor sedan och pratade mera om detta.
Tiden var knapp och jag skrev om hur underbar denna tid är, natten är ljus här i norr och jag tror att solen var på väg upp igen vid 02-tiden då jag skrivit färdigt hela krönikan.
Jag hann finslipa lite på den innan jag skickade den till tidskriften dagen efter.
Om det blir någon fler krönika det återstår att se, men det är möjligt.


Om ni är intresserade att köpa tidskriften Trädgård Norr så har jag länkat till den hemsidan i spalten nere till höger. Hoppas att ni alla har en bra kväll.

Här är krönikan:

Årets bästa tid är nu.

Vår trädgård har den senaste tiden iklätt sig i de mest fantastiska nyanser av grönt. Det är mörkt grönt som ibland gränsar till rött och svart, det är en blågrön pastellfärg som tydligt syns och avviker från allt det andra gröna, en gräsmattegrön färg som dominerar och den allra skiraste ljusgröna färg som finns på den gröna färgpaletten, som några av de nyss utslagna löven visar innan de vuxit sig stora.
Det är helt underbart.
Jag kan inte låta bli att förundras och berusas av dess skönhet nu innan mina ögon hunnit vänja sig. Nu kommer snart allt det gröna bli det normala i vår omvärld och det blir en del av vår vardag som vi knappt längre lägger märke till.

Då är det tur att blommornas skönhet tar vid och ger oss ett sakta fyrverkeri i regnbågens alla färger under den tid som kylan och frosten håller sig borta från vår del av landet.
Ibland är kanske de mest enkla, vanliga och alldagliga perenner de som är de vackraste. Även om vi med ett intresse för trädgårdsväxter knappt längre lyfter på ögonbrynet för en växt som Smörboll (Trollius europaeus) så är ju det en av sommarträdgårdens absoluta måsten. Smörbollen är för trädgården det som smörblomman är för ängen. En gul signal om att det nu är försommar. Ibland så trivs inte smörbollen i rabatten, men då är felet oftast att den står i för torr jord. Den vill växa i lagom fuktig mullrik jord för att bli som vackrast.
Ibland trivs smörbollen för bra i rabatten och sprider sig med frö så det mesta i och utanför rabatten till slut består av smörbollar. Så blev det i vår trädgård och smörbollarna fick flytta ut från städade (hm..) rabatter till trädgårdens utkant. Här syns de lika bra och de får sprida sitt frö som de själva vill.

För er som inte kan tänka er att plantera in något så simpelt som Smörboll i er trädgård så finns en helt underbar nästan vit variant av Smörboll att försöka med Trollius Alabaster. När jag såg ”Alabaster” för första gången föll jag handlöst och var tvungen att köpa en. Den sommarens allra varmaste och torraste vecka valde vi sedan att åka bort på semester. Vi hade ett fantastiskt väder med badväder i Västerbottens inland redan i början av juli, men det fanns inget annat kvar än brunt fnöske av vår vita smörboll när vi sedan kom hem till byn Brännberg i Norrbotten där vi bor. Den hade torkat ihjäl tillsammans med några andra växter som hellre hade haft ösregn alla dagar vi varit borta.
Förra sommaren inköptes så en ny och den visade livstecken igen redan i början av maj månad. Snart blommar den åter med sina vita blommor samtidigt som de gula smörbollarna blommar som de alltid gjort.

Det är försommar och jag uppfylls åter av en längtan att kunna bromsa tiden för att hinna njuta av allt det vackra som årstiden har att ge. Den bästa tiden på året är nu.
Men tiden går vidare, blommornas sakta fyrverkeri fortskrider som det alltid gjort.
Jag får följa med och låta mig hänföras av detta naturens lustspel även denna sommar.

Hans Pettersson

Bloggare och trädgårdsamatör med ett överdrivet intresse för vackra växter.

7 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Nej, nej, ingen kan uppleva det som skryt, klart du ska berätta att du har skrivit en krönika.

    Blev sååå glad då jag tittade igenom tidningen och såg det. Hade till och med högläsning :=)
    Du är helt rätt person för den uppgiften. Du har ett väldigt trevligt och intressant sätt att skriva/berätta på. Det är kul att läsa och du har en förmåga att 'måla' med orden.
    Att kunna uttrycka sig med skrift är inte alla som har den kunskapen och förmågan.. men det har du!
    Stort GRATTIS till din första krönika. Ser fram emot nästa!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. GRATTIS HANS!
    Får du lägga upp din text från krönikan här på din blogg?

    SvaraRadera
  3. Grattis! Instämmer med Mats, det vore roligt att få ta del av texten här på bloggen! Helens recension är ju strålande:)
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Det är kalrt att du ska tala om at du skrivit i den tidningen!

    Jag har läst några nummer, men har inte tidningen nu så jag instämmer med de övriga att det vore roligt om du kan posta texten här!

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för alla snälla kommentarer.
    Jag vet inte om jag kan lägga upp min krönika på bloggen då jag skrivit den för tidningen.
    Jag kanske kan kolla upp om det är möjligt.
    Ha en bra start på veckan!

    SvaraRadera
  6. Hej Hans, Helen och övriga som kommenterat!
    Jag håller med Helen, det är därför jag frågat Hans om han vill
    skriva! Även jag ser fram emot en krönika i varje nummer! För er som
    vill läsa hela krönikan och inte själva är prenumeranter, ni kan
    beställa ett provex av Trädgård Norr genom att skicka fyra frimärken
    (4x6 kr) och uppgift om namn och adress till mig, så skickar jag det
    senaste, detta, numret! Ni läser mera om Trädgård Norr på www.tradgardnorr.nu
    och följer oss på Facebook på Trädgård Norr – för odlare i tuffa
    klimat. Hälsningar från Marie Olausson

    ---

    Som sagt, jag ser fram emot en krönika i varje nummer om du vill skriva?

    Ha det bra så länge så hörs vi!

    Hälsningar Marie O
    tel 090-12 55 70

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.