fredag 14 juli 2017

Pärlhagtorn

Crataegus x mordenensis 'Toba'
I början av juli var vår pärlhagtorn full av vita knoppar som såg ut som vita pärlor.



 Nu har knopparna öppnat sig så hela trädet står i blom. Små blomklasar med dubbla små blommor.


 Jag är både överraskad och glad för den föreställning som vår pärlhagtorn bjuder på nu.
Jag är ju glad att trädet alls överlevt en vinter här hos oss då det ofta bara anges härdigt till och med växtzon 5, men det är klart, även där är vintrarna kalla.
Nu hoppas jag bara att trädet hinner avmogna innan kylan rullar in om en dryg månad, kanske vill pärlhagtorn ha en varmare höst än den tidiga nattfrost som väntar hos oss i Brännberg?

Jag hoppas ju trädet vill blomma så här även i framtiden, men har hört talas om att just sådana träd kan blomma ett år för att sedan stå och tjura.
I alla fall här i Norrbotten.


Jag läste att pärlhagtorn är ett anspråkslöst träd, och därför köpte jag det förra året och tänkte att det skulle vara värt att testa om det ville trivas här.
Och tänk, det ville sig.
Att det sedan såldes för halva priset då gör ju inte saken sämre.

Jag hade under flera års tid sneglat på sådana träd sedan jag sett ett sådant stå i blom i en visningsträdgård. men jag hade tvekat då vi bor kallare än växtzon 5, och träden redan då var ganska dyra.

För säkerhets skull så planterade jag trädet på en något upphöjd plats för att vår pärlhagtorn inte skulle utsättas för så svår vinterfukt och för att tjälen skulle släppa snabbare om våren.

Jag har vattnat trädet under vår och försommar så det inte skulle torka då det ännu inte hunnit utveckla så stort rotsystem.




 Jag flyttade undan en liten hänglärk som stått på denna plats tidigare, för att få ett större träd invid vår uteplats.

Trädet ska få små röda nyponliknande bär om hösten, så det kanske blir en prydnad även då?
Kanske små röda bär då blir en tröst för själen i november då trädgården är som tråkigast.




4 kommentarer:

  1. Grattis till fina blomningen och så ljuvlig färg dessutom. Håller tummarna för att det kommer att gå bra. Friskt vågat hälften vunnit och du har ju gjort vad du kan för bästa trivsel.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Pärlhagtorn? Vackra blommor. Doftar de ngt eller... ?

    /Erica Hedman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr så doftar inte blommorna på vår pärlhagtorn.
      Men de är ju en fröjd för ögat.

      Ha det så gott!

      Radera
  3. Så himla fin! Har aldrig hört talas om den innan...bra tips :)
    Önskar dig en skön lördag!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.